Eerste week

28 juli 2018 - Nosy Komba, Madagaskar

We hadden met zn allen bij een restaurant afgesproken. Vanuit daar gingen wij met de tuktuk en de boot naar Nosy Komba. De bootreis was lekker krapjes haha. Het duurde ongeveer een half uur. Eenmaal daar aangekomen kregen wij een introductie en kregen we te horen in welk huisje wij sliepen. Ik slaap in het huisje Breezy. In de avond aten wij rijst met groente en gehakt, het was wel lekker hooor gelukkig. Na het eten zijn we Uno gaan spelen met zn allen en daarna gaan slapen. Er is 1 meisje(cloe) uit Tilburg en zij vertelde aan de anderen dat wij verschillende G's hebben hahahaha. Iedereen natuurlijk helemaal stuk gaan om mijn G. Ik kon die avond niet goed slapen, omdat ik die nacht er voor 12 uur geslapen had en wij al weer om 21.00uur in bed lagen. Die ochtend begonnen de hanen al om 4 uur te schreeuwen. Lekker he. Om 6.30 was iedereen klaar wakker en gingen we ontbijten. Pannenkoeken en brood stond er op het menu. Oohja en een bakje koffie. De mensen die hier koken slijpen hun messen op de stenen hier haha! Om 8.30 krijgen we nog een introductie en gaan we even naar het stadje hier. Nu eerst even chillen op de rots en genieten van het uitzicht en de opkomende schildpadden. Ik ben ook niet de enige hier gelukkig die praat over poep HAHAHAHAHA. Zo'n meisje zei net; I have to shit. HAHA. Ik ging stuk. //////

Gister ben ik naar het stadje Ampang gelopen. Het was ongeveer een half uur lopen/klimmen over rotsjes. Eenmaal daar aangekomen kreeg ik weer een cultuurschok van hier tot aan Afghanistan. Het was eigenlijk precies zoals je op tv ziet. Al die mensen zitten aan de zijkant in hun krottenhuisjes met een baby in hun armen. Overal spelende kinderen met lege flesjes en steentjes... niks geen Samsung S9. Duss we gingen met de weg terug met de boot, het was zo mooi! Niet normaal. Die avond gingen we slapen en opeens werd ik wakker en werd helemaal niet lekker. Ik heb dus 8x overgegeven die nacht en had diaree als n gek. Het was alsof het water wat je net op had gedronken er recht zo die gaat weer uit komt. Gelukkig was ik niet de enige, want precies die nacht werden er iets van 5 andere mensen ziek. Ik slaap bovenin het stapelbed, dus ik durfde niet terug naar bed. Het bed maakt best veel geluid als je je al omdraait Gelukkkkig hebben ze hier heerlijke zitzakken waar je op kunt liggen. Er lag nog een andere jongen daar en later die nacht kwamen er nog 3 bij liggen. We waren allemaal bang dat we weer moesten overgeven en/of naar de wc moesten. Later die dag: we hebben net een soort introductie weer gehad over wat we kunnen verwachten in het bos en ik kon amper luisteren. Ik zag zo een kook vrouwtje van hier een lief schattig kippetje pakken en sloeg m. Droeg m mee naar de andere kant aan zn poten en toen zag ik het niet meer. Als we vanavond kip eten dan weet ik hoe ver t is... Ik werd er helemaal misselijk van HAHA. Jaaaahooooor er zat kip in in de middag. Ik heb vandaag een mini banaantje gegeten, 3 sultana koekjes en een klein beetje droge witte rijst. nooo wayy dat ik die kip ging eten HAHAHAHAAH. Ik werd er helemaal naar van. Ik heb vandaag niks anders gedaan dan liggen, slapen en lezen. Maar dat beviel me best wel haha. De nacht ging top. Ik werd wakker en heb nog niet zo lekker geslapen deze dagen hahahah. Wel word je hier lekker vroeg wakker, om 6.30 zat ik al te ontbijten zonder moeite met opstaan. Heerlijk voelde ik me. Ommm 8.00uur stond ik mn wasje te doen. Ik wist natuurlijk niet hoe je daar moest wassen, dus ik vroeg het aan iemand die daar aan het wassen was. Ze hadden een lekker muziekje op en zo stond ik dan 20min tot een half uur te wassen over 7 stuks kleding AHAHAH. Het duurde zo lang manmanman. Dus al mn spulletjes opgeruimd op de kamer, want die kamer wordt vandaag schoon gemaakt. Toopppppie. Ik heb vandaag om 9.30 weer een intro. Eigenlijk had ik gister 2x een wandeling door de jungle, maar voelde me niet lekker. Vind ik wel een beetje heel erg jammer, want ze hadden die nacht een kameleon gespot en nog wat andere dieren. Achja.. genoeg dagen dat ik dieren kan spotten gelukkig. /////

(donderdag 19-7-2018) vandaag zijn we eerst naar het lemurpark gelopen. Toen we daar aankwamen waren er te veel toeristen en moesten wij even wachten. We gingen dus naar een restaurantje waar we heeeeeerlijk hebben gegeten. Pizza en een lekkere koude sprite. Ik drink hier de heeelee dag water, dus alles wat geen water is is zooo lekker. Het waren super aardige mensen bij het restaurant (ilo heet het volgensmij). We zijn er na naar het lemurpark gelopen en gezocht naar de lemurs. Helaaas konden we ze niet vinden. Normaal komen daar toeristen met bananen en komen ze meteen naar je toe als de gids ze roepen, maar tijdens onze data verzameling kunnen we geen bananen voeren. Het is de bedoeling dat we de invloed van mensen en het menselijke eten onderzoeken. Dus we moeten per lemur bekijken of ze eten van de toeristen krijgen of dat ze zelf eten van de bomen of iets pakken. Daarom mogen wij geen bananen mee nemen en niet voeren. Ik ga wel later nog een keertje terug zonder data te hoeven verzamelen. Ik zweette me heeeeelemaal kapot vandaag. Heeeeeel mn shirt en alles alles was doorweekt. Toen We terug op het kamp kwamen hadden we nog 20 minuten voor dat we een transect gingen lopen. Dat is dus voor een aantal minuten kijken of je dieren ziet en als je er 1 ziet dan zeg je STOP. Dan noteert iemand wat voor reptiel of amfibie er zit en dan loop je weer verder tot dat je iets ziet. Ik vond het een beetje tegenvallen eigenlijk. Ik wil liever de vogels spotten, maar dat komt later wanneer de vogelspotter terug is van een island outreach hahaha. Oohja trouwens. Er zijn geen wegen en dus geen auto's en niks niks op het eiland. Je doet alles lopend of met de boot. Toen we terug waren ging ik meteen de zee in want ik ging bijna dood zo warm dat ik het had. Nu ga ik lekker slapen, want morgen moeten we weer veel lopen. //////

(vrijdag 20-07-2018) vandaag ging ik koffiebonen plukken met iedereen. We vertrokken om 8.00uur en het was alleen maar klimmen. Rond 12.30uur waren we terug op het kamp, dus best lang gelopen en geklommen. Het was leuk om een keer te doen! Ondertussen hebben we wat hagedissen en spinnen gezien. Die spinnen waren zooooo groot. Niet normaal. Oohja. Er was ook een super lief schattig hondje dat de hele tijd mee liep met ons. De hele weg gewoon! Na de hike zijn we wezen zwemmen en zonnen. Want ja. Ik moet natuurlijk wel een beetje bruin worden deze 5 weken he hahaha. Rond 5 uur hebben we de boot gepakt en zijn we naar ampang (stadje) gegaan. Daar heb ik pizza gegeten en gedanst. De boot toch terug was zo donker he. Phoeeee. Er zit ook geen licht op die boten ofzo... Iedereen hier was natuurlijk helemaal lam. Ik gelukkig niet, want ik had geen behoefte om te drinken. Dus aangekomen hier op het kamp was er geen water meer hier. Dusss geen tandenpoetsen met water, geen poepoep doen want hij spoelt niet door. 1 jongen was zo dronken dat hij in het gangpad met een emmer een vinger in zn keel stak en probeerde te kosten. Ik stond er gewoon bij (normaal zou ik over mn nek gaan, maar nu kan ik er blijkbaar tegen na dat ik zelf 100x gekotst heb) ook zaten er mensen bij lekker chips eten en beetje kletsen. Het was zoo apart hahahahahaha. Wauwww. Dus nu lig ik in bed en morgen ochtend om 6 00uur moeten we de boot al hebben naar hellville. Ik ga dit weekend 2 trips maken naar eilandjes. Leuk leuk. Okaaaaay slaaplekkaaaah.//////

(Zaterdag 21-07-18)Het was zoooo vroeg. Ik had voor de zekerheid mijn muggen tent ingepakt want je weet maar nooit waar je terecht komt op een eiland he. Eerst gingen we naar Hellville en daar hebben we een overheerlijk broodje gegeten. Een chocolade croissant en een soort koffie broodje. Daarna begon de boottocht van 2 uur naar het eiland Nosy Iranja. Het was wel even lekker om zo lang op een boot te zitten... beetje rustgevend enzo. Onderweg brachten we eten naar een boot van MRCI en toen zagen we dolfijnen heel dicht bij de boot. Het was zo coooool!! Toen we bij Iranja aankwamen leek het wel alsof ik in een film zat... Het strand was zo wit en de zee was zooo blauw en het was zo'n lekker weer. We sliepen in hele lieve schattige hutjes en er zaten geen beestjes in bed gelukkig HAHA. Wel een paar mieren, maar dat kwam omdat ik iets op het bed had gelegd waar mieren op zaten. Dussss die middag hebben we veel modellen foto's gemaakt en lekker in de zon gelegen, maar natuurlijk was ik niet tevreden met mijn foto's hahahahahah. Die nacht was niet zo leuk. Cloe en ik waren lekker aan het kletsen tot dat Miali ons riep dat er een jongen heel dronken was en niet wilde slapen. Hij hoorde dus bij ons en wij dus ons bed uit en hem zoeken. Lag ie dus op een bank op het strand bij een hotel. Wij hem wakker proberen te maken en dat werkte niet... Dus wilden we zijn roommate wakker maken, maar die was ook dronken dus werd ook niet wakker. Uit eindelijk had Cloe hem zo ver gekregen dat ie in bed ging en opeens kwam ie weer uit zijn huisje en zette het op een rennen. Hij was zo irritant niet normaal. Op het laatste sprong hij de zee in met zn dronken kop en cloe en zijn roommate sprongen er ook in om hem tegen te houden en in de gaten te houden waar hij was. Het was super donker en hij was dronken dus heel gevaarlijk. Hij had het hele dorpje wakker gemaakt met zn geren. Dus we sliepen om half 2 ofzo en om 5 uur stonden we op om de sunrise te zien. Ik was kapot die dag. Oohja. Er was geen stromend water meer toen ik wilde douchen op het eiland en de wc's konden ook niet door trekken. Het was dus lekker ranzig die 2 dagen. We speelden in de avond best wel een leuk spel ook. Iemand moet een ding in zn hoofd nemen en de anderen moeten raden wat de ander denkt. Wat het meeste in de buurt komt van jouw ding wint . Je moet een soort pitch houdenhouden waarom jouw voorwerp of iets het beste past bij het onderwerp van die gene. Klinkt raar he haha... Het was leuk hoor! //////

(Maandag 23-07-2018) vandaag zijn we op zoek gegaan naar lemuren in het wild. Het was zo cool!!! We moesten observeren wanneer ze iets aten en wat ze dan aten. Oh ja en 1 lemur plaste terwijl hij boven mij op een tak zat HAHAHA. Dus ik ben onder gespetterd door een lemur. Nastyyyy.

(Dinsdag 24-07-2018) ik hou zo van vogels he. Man man wat zijn ze cute. Die kippen ook hier, ik word er gewoon agressief van zo lief zijn ze. Ik wil kippen hoor... ik wil kippen . Maarrr dusss vandaag was het tijd om vogels te observeren, of eigenlijk te luisteren wat voor vogels je hoort en proberen te ze zien. Op de weg naar de "spot plekken" liep er een puppy op het strand. Echt zo een lieve kleine poepoe van 11 weken ofzo. Hij is dus de hele weg met ons mee gelopen naar alle plekken en is uit eindelijk weer bij zn baasjes terecht gekomen gelukkig. Anders moest ik m mee nemen naar huis ofcourse HAHA. Ik heb niet veel vogels gezien, maar vooral veel gehoord. Onze gids is zo goed in alle dieren indetificeren dat is niet normaal. Hij weet alles. Na het vogelsoorten ben ik op het strand gaan liggen en daarna zijn we bamboe gaan verzamelen ergens. Twee hikes vandaag dus. De bird walk was trouwens heel vroeg. We vertrokken om 6.30 dus moest om 5.30 opstaan haha. Fack wat is dat vroeg. Ik ga nu slapen want morgen ochtend ga ik mn was weer doen! Xoxo //////

(Woensdag 25-07-2018) super vroeg opstaan. Ik hou dr van HAHA. Ik heb lekker vroeg ontbeten en ben daarna gelijk mn was gaan doen. Na de was om 8 uur had ik een lemur les hoe ik data moet gaan verzamelen en algemene informatie over de gedragingen van de lemuren. Daarna deden we een spelletje en moesten we opschrijven wat voor gedraging ze vertoonde bij welk plaatje. Om 9 uur hadden we met alle nieuwe foresters een toets voor kameleons enzo. Mn hoofd zat helemaal bij de lemuren dus ik heb de test niet gehaald. Gelukkig was ik niet de enige, want niemand heeft de test gehaald hahah. Om 14.00uur begonnen we met lopen naar de kerk. De church walk... Het was vermoeiend maar wel leuk. Eerst liepen we naar de kerk om onze spullen daar neer te zetten. Alle bankjes in de kerk moesten er uit, want we gingen in die kerk slapen die nachr. Er was niet genoeg ruimte dus ik sliep met een paar andere mensen in een ander hutje. Er zaten kakkerlakken in dat huisje... echt mega fijn. Ik genoot echt. Ik sliep dus op de tafel he, want ik had mijn muggentent niet bij me en ik wil niet op de grond liggen met kakkerlakken. Toen We alle spullen hadden neergezet gingen lopen naar de berg. Bovenop de berg dronken we een soort fruitdrankje (wat dus naar water smaakte met een heel klein baby beetje fruit smaak). Hier genoten we van een mega mooi uitzicht en de zonsondergang, het werd wel een beetje koud en ik was mega moe. Ze speelden een spelletje met 3 stokken die steeds verder uit elkaar gingen. Je moest er overheen springen tot dat je het niet meer redde. Ik was zo moe dus ik deed even niet mee. Op de weg naar het diner voelde ik me zo slecht... buikpijn en misselijk niet normaal. We kwamen aan bij een soort familie en alle borden waren al klaar gezet en we konden zo gaan zitten. Het was zo raar want die mensen leven dus midden in het bos op een berg met in een houten hutje, maar in het hutje hadden ze een flatscreen tv en een super luxe bank enzo. Het was zo raar om te zien ook. Eerste keer weer een tv zien in twee weken hahahaha. Het eten was lekker! Na het eten liepen we terug naar de kerk en zijn we op een nicht transect gegaan. Super veel kameleons gezien en mega veel sprinkhanen. Nasty vieze beesten vind ik dat die insecten. Ik heb zo slecht geslapen ook, op die harde tafel in mn slaapzakkie met al die kakkerlakken en muggen om me heen. Maargoeeeed het is leuk om een keer gezien te hebben heh. Er was geen wc ook HAHAH. Ik ben nu een ster in wildplassen! //////

(Donderdag 26-07-2018) vandaag was een rustdagje, omdat we de church walk hebben gedaan. Ik heb op het strand gelegen en ben om 14.00uur wezen kijken bij een basketbal toernooi. Het was MRCI tegen de locals. Leuk leuk. Ik wilde geld gaan wisselen hier want ik heb geen geld meer om iets lekkers te kopen, maar het geld was op op dit eiland HAHAHAHAHA. Ik kan het gewoon nog steeds niet geloven dat het geld op kan zijn. Nu lekker slapen xoxo.

(Vrijdag 27-07-2018) we zijn om 6 uur op gaan staan om een selfie te maken met alle dames van ons hutje. Vandaag gaat bijna iedereen weg dus nog even snel een foto natuurlijk. Stefanie haar voet was geïnfecteerd dus zij ging naar de dokter vanochtend. Serena en ik hebben haar koffer ingepakt omdat zij dinsdag weg gaat en niet meer terug komt op het kamp. Ik heb vandaag weer mn spulletjes gewassen, want ik zweet me rot hier. Elke keer als ik een schoon shirtje aan doe is het zeik nat na een uur. Dus veel wasjes doen helaas. Ik heb deze avond lekker pizza gegeten en patatjes. Ook heb ik sprite gedronken en mojito's. Heerlijk heerlijk! We aten dus bij Ilo's weer en in de avond draaien ze daar muziek. Die muziek is zo godze goed hahahaha. Heerlijk. Allemaal locals kwamen naar het tentje en hebben we samen gedanst met zn allen. In het begin is het akward om te dansen, maar na een tijdje en na twee mojito's ging het helemaal lekker. Ze moedigden je aan als je in het midden stond en zij dansten net zoals in die filmpjes van Afrikaanse mensen die dansen. Ik heb er echt zo van genoten van deze mensen. Toen we terug wilden naar het kamp gingen we zoals gewoonlijk met de boot. Geen wegen hier helemaal niks... dus berenbotje hier. Het water was zo ver terug getrokken dat we echt iets van 50 meter moesten lopen waar normaal zee was. Zo raar he, de boot nemen naar huis en dan tot je bovenbenen in het water moeten staan HAHA. Nu lekker slapen, want morgen ochtend om 6.00uur de boot nemen naar hellville. Xoxo

1. Sylvia Van de Bunt:
    28 juli 2018
    Zo Daphne wat een avonturen allemaal. Super leuk om te lezen. Wat mij wel angstig lijkt zijn die mega grote spinnen. Brrrrrrrrr. Oja wist je dat kakkerlakken ook op tafels kunnen lopen:) xoxo
  2. Diana:
    Wat een ervaring Daphne 👍👍
  3. Ina Wurtz Verlaan:
    29 juli 2018
    Wat leuk om je reisverhaal te lezen top hoor😰❤❤❤
  4. Frans:
    29 juli 2018
    Wat een belevenissen..... en mooie bijzondere foto's
    Groet Frans
  5. Laura:
    30 juli 2018
    Loving your stories ox enjoy. Laura
  6. Anita:
    30 juli 2018
    Lieverd wat schrijf je leuk!! Blijf je volgen in je avontuur!!! Xxx