Ik weet even niet welke weken dit allemaal zijn HAHA

12 augustus 2018 - Madirokely, Madagaskar

Oke als eerste... Ik heb echt bijna geen internet hier en als ik internet heb op het eiland dan werkt Whatsapp alleen al bijna niet. Nu ben ik in een hotel ergens anders dus kan ik mn verhaaltjes plaatsen!

(Zaterdag 28-07-2018) bootje om 6.00uur gepakt. Toen een ontbijtje gehaald bij Oases en even gewacht tot de supermarkt open ging. Ik heb een voedselpakket ingeslagen, want ik heb elke dag meer zin in chocolade. Ik heb een pot nutella in 1 week leeggegeten #dikzijnisfijn. Ik had geen hotel geboekt voor vandaag dus ben langs een paar hotels gelopen met een paar mensen, ze hadden geen kamers meer dus mijn plan was om op de grond te gaan slapen in iemands kamer die wel een kamer had. Vandaag had ik voor het eerst goede Wi-Fi weer dus gefacetimed met mensen en mn verhaal op Facebook gegooit. In de avond zijn we naar de beachbar gegaan om een feestje te bouwen. Op het einde van de avond waren Cloe en ik iedereen kwijt, want zij moest overgeven en ik hield haar haar vast. Jaja mensen, je leest het goed. Ik heb voor het eerst in mn leven iemand zn haar vast gehouden met kosten. Ik ben trots op mezelf! Dus ze wilde haar mond even spoelen bij de wc. Toen kwamen we terug en iedereen was weg, we hadden beiden geen geld en geen telefoon. Die had Serena. Toen we buiten die mensen zochten kwamen we René tegen. Onze gids voor de forest. We liepen toen met hem en nog een local van MRCI naar het hotel van 2 andere meiden om iemand te bellen en geld te halen om terug te kunnen naar het andere stadje. Op dat moment kwamen de twee jongens ook naar hun hotel om ons te zoeken. Dusss gelukkig helemaal goed gekomen en zijn we met de taxi naar home sakalava gereden. Ik was zo blij want er was een kamer over en ik kon in een bed slapen!! Happy me.

(Zondag 29-07-2018) Na 3 uur geslapen te hebben stonden we op om Eddie uit te zwaaien. Ook Serena, Steffanie en Chompoo hebben we gedag gezegt en zijn toen naar ons kamp gevaren. Omdat onze twee roommates weg waren kon ik mijn muggentent verplaatsen naar het onderste bed. MEGA GELUKKIG dat ik was joh. Ik heb die avond voor het eten even lekker in bed vampire diaries gekeken. Oohja vanavond en de aankomende week ben ik vegatarisch. Ik ik wil echt niet 5 weken het zelfde eten op mn rijst. Als vegetariër eet je soms ei met een soort sausje en witte bonen. Ik ga meteen na het eten naar bed, dus om half 8!.

(Maandag 30-07-2018) ik werd wakker en Chloë riep me dat ik moest komen met mn telefoon. Ik dus snel mn bed uit en liep mee. Lag er een 1000poot in de wasbak en hij kon er niet meer uit komen. Dus ik met een takje dat beest er uit helpen. Held op sokken hoor. Dus ik wil er na naar de wc gaan... hoor ik iets geks links van mn hoofd. Hing er een slang die een hagedisje aan het vermoorden was hahahah. Wat een ochtend zeg. Misschien omdat het vannacht super erg geregend had. Mn schoenen waren doorweekt. Maar ben gewoon met natte schoenen de transact gaan doen in de ochtend. We liepen naar een plaatsje dat ze banaan noemen. Er waren daar weer zulke zielige dieren niet normaal. Er was een kip aan een touwtje gebonden aan een boompje. En dat was dus om hem te trainen om bij hun te blijven. Het touwtje was iets van 15 cm lang dus hij had lekker veel scharrelruimte en een hele bak met water (niet dus...). Op de terugweg volgde twee honden ons tot op het kamp. Zo schattig was 1tje. We hebben ze papaya en coconut genoemd. Gelukkig waren er mensen die terug richting een ander stadje gingen en de honden mee nemen. De mensen hier houden niet echt van honden dus op het kamp mochten ze natuurlijk niet blijven. In de middag hebben we een toets gemaakt over lemurs en daarna. Een diersoorten spel. Toen moest ik de zaadjes van de planten verzorgen en nu ga ik even lezen in mn bedje en lekker slapen.

(Dinsdag 31-07-2018) vanochtend ben ik naar het lemur park geweest om data te verzamelen. We moesten 20 minuten lang elke minuut zeggen wat ze deden op dat moment. Je krijgt een groepje lemuren van 5 ofzo om in de gaten te houden die 20 minuten. Het is niet zo moeilijk, alleen het Engels killt me op sommige momenten hoor, in het Nederlands weet ik gewoon hoe ik t moet noemen wat ze doen, alleen Engels is even een beetje moeilijk. Ommm 13.00uur moest ik data in de computer zetten van de vorige transects. Daarna had ik een birdstudie en daarna ben ik even wezen bakken op het strand, want ik wil net zo zwart als Chloë worden. Gaat natuurlijk nooit lukken want ze is een pindakaasje ghehe. Jaloers dat ik ben phohh. Nu zit ik bij de malagasy lesson om mensen een beetje gedag te kunnen zeggen enzo als ik in een stadje ben!

(Woensdag 31-07-2018) de boot van 6.00uur in de ochtend is hier gelukkig niet om 6, maar om 6.30 of later. Ik had zo een honger vanmorgen, terwijl ik gister met Chloë en Rebecca mezelf helemaal misselijk heb gegeten met snoep en chocolade en koek en chips. Ik had vanochtend weer lekker 2 pannenkoeken en 2 broodjes. 1 broodje meegenomen in een zakje. In Hellville een beetje Wi-Fi gedaan en gegeten en nogmeer gegeten. Het is vandaag een soort feestdag, dus we mochten vandaag tussen de locals ons gedragen als locals. De parade zou komen rond 13.30, maar kwam (mora mora) om 15.30. Om 16.00uur zouden we eigenlijk de boot moeten pakken dus ik was een beetje niet zo blij met mora mora. Het was een soort carnaval zoals in Nederland met allemaal dansende mensen. Het was wel leuk om te zien, maar het duurde veel te lang. Aangezien er maar 1 boot gaat in de ochtend om 6.00uur moesten we zo lang wachten op de parade van 10 minuten. Nu net na het eten een soort meeting gehad, want vrijdag ga ik samen met een paar andere mensen les geven aan locals over de natuur en waarom het belangrijk is om de natuur schoon te houden. We moesten een lessonplanning maken dus. Prima prima allemaaaal! Ik kreeg zelf ook les tijdens de meeting HAHA ik ben zo godze slecht in al die engelse woorden die ik nooit gebruik in het leven. Nuuu ga ik slapen (19.50) want om 6.30uur begint de wandeling naar Banana. Zo vrolijk word ik daar van in de ochtend. Lekker klimmen over rotsen enzo wanneer je net wakker bent! Lala. Oké doei zozo

(Donderdag 2-08-2018) vandaag veel dingen om te doen. Om 6.30 een Bird survey. Gelukkig gingen we met de boot naar dat plaatsje, want het is best lang lopen. Iets van 1.5 uur over rotsen enzo. Toen we daar aankwamen moesten we allemaal onze schoenen weer even aan doen en op dat moment kwamen de honden van daar weer aanrennen. 1 daarvan is een puppy. Het is zo lief en tegelijkertijd heel zielig tegelijk. Die pup moest huilen en piepen door de jeuk van de beestjes. Ik was weer helemaal chagrijnig daardoor... op de terugweg liepen we naar het kamp. Pijn aan mn enkel dat ik had joh... die enkel waarvan mn enkelbanden een keer gescheurt zijn. En in mn rechter voet voelt het alsof er iets gebroken is. Maar goed! Eenmaal op t kamp aangekomen had ik een species studie en gelijk er achteraan weer een test. Toeeeen data in de computer zetten en nu zit ik op het strandje op een rots muziek te luisteren. Ik ben niet zo in mn hum de laatste paar dagen en merk dat ik vaker alleen even ga zitten ergens om gewoon even alleen te zijn. Nog nooit gehad in mn leven, dus dat valt mezelf op nu.

(Vrijdag 03-08-2018) vandaag is het evorimental day hier. De dag dat iedereen aan de omgeving denkt. Ik ben met een translator en 3 andere vrijwilligers naar Ampang gegaan om de locals bewust te maken het plastic probleem. Ze hebben hier geen afvalverwerking systeem of fabriek, dus al het afval wordt verbrand. Plastic verbranden is niet goed voor de mens en alles op de wereld... Ook wordt er veel op straat gegooid en in de zee. Wij hebben vandaag de "leider" van Ampang aangesproken en samen met hem zijn wij verder het stadje rond gelopen. We zijn naar de priester geweest en nog naar wat andere locals. Op het einde zei Renee(translator) dat we hier zouden lunchen... Het was een hutje met een vrouwtje op de grond en opeens hoorde ik die jongen waarmee we waren zeggen; ja ik wil die kip slachten. Dusss ik keek naar links en zag een bak staan met 2 kippen er in liggen. Ik weet niet precies waarom die kippen daar blijven liggen en niet weg rennen. Ik denk dat ze hun poten gewoon breken zodat ze nergens heen kunnen ofzo. Nou ik werd helemaal naar bij het idee er van dat ik die kip zou moeten eten en dat ik dat geluid zou horen... dus ik ben alleen terug naar het kamp gelopen, ik was er helemaal klaar mee. Heb toen mn bikini aan gedaan en ben gaan zonnen. Om 12 uur natuurlijk rijst gegeten en daarna het kamp schoongemaakt. Ik ga morgen naar een eiland en er komen morgen allemaal nieuwe vrijwilligers dus ik moet de kamer opruimen. En oh ja ik ga niet meer zelf wassen hoor HAHA. Ik heb vandaag mn was voor €2.61 laten wassen. Volgensmij vouwen ze het ook op voor je! Ongelooflijk hoe goedkoop. Oké ik ben er net dus achter gekomen dat Jess ook heeft geholpen om die kippen te doden. Ze hadden de poten van de kippen onder hun ene voet. En hielden de vleugels vast met hun hand. En begonnen toen die kop er af te snijden. In de avond zijn we pizza gaan eten in Ampang. Het duurde mega lang, sommige mensen hebben twee uur gewacht voor hun pizza. Op de terugweg met de boot gaf de plankton weer licht, zo mooi he.

(Zaterdag 04-08-2018) mn broodje is zo knoert hard HAHA ik heb bijna een bijl nodig. Ik krijg het laatste stukje niet doorgekauwd hoor. Altijd als ik in de boot zit dan kijk ik naar iedereen hun voeten HAHAHAHA. Oh oh wat zijn voeten toch vies. Sommige mensen hebben zoveel haar op hun teen dat je er mee kan vlechten en sommige mensen hebben van die lekkere kalknagels. Hmmmm lekker. En dan zit je dan op de speedboot naar het eiland. Kijkend naar die arme mensen die op zo een bruine soort kano zitten en roeien midden op de zee. Of zo een zeilschip met een hele grote vieze pirates of the carribean zeil. Jezus. Komen we hier aan op dat eiland Sakatia... is er geen kamer meer over! Ik word zo leip hier van he... Ik ben echt niet van plan om 180.000 ariary te betalen als ik geen kamer krijg. Okeokeokeokeoke. We zijn nu met de andere groep naar het eiland en ik word gek. Ik ben weggelopen van de lunch want 1 jongen is zo erg aan het smakken, en zn vingers aan het aflikken en slurpen en alles. Ik heb gewoon een of andere tunnel aan mn oor zitten die alleen dat geluid kan horen, ik zit nu dus even op een andere plek en Chloë roept me als hij klaar is HAHA. Ooooh jongens jongens wat is dit kut. En wat ben ik blij dat Chloë hier is want ik kan dit niet aaaaaaan. Met avond eten zat ik gelukkig precies aan de andere kant van die gene. Het eten was lekker. Ik eet hier vegatarisch dus meer voor mij over HAHA. Nu zitten we bij een kampvuurtje. Ooh wat heerlijk dit! Ik zou wel willen dat elke avond zo zou zijn. Maar normaal slaap ik nu al bijna hahahahaha (19.46). Natuurlijk verteld iedereen hier geesten verhalen hahah. Zeg maar dag dag slaap Daphne, jij schijt in je broek. Gelukkig is het allemaal in het Engels en moet ik goed luisteren om het te verstaan als ik moe ben. Dusss ik kan nu gewoon typen zonder het te verstaan HAAHHA yay happy me. We zijn nu sterren aan het kijken en ik zie een hart in de sterren !! Misschien is het wel een teken...

(Zondag 5-08-2018) het was zo hilarisch wakker worden. Chloë en ik gingen helemaal stuk omdat we allebei pijn aan ons rug hadden van dat bed. Je kan het niet echt een bed noemen eigenlijk HAHA. We sliepen met zn tweeën in een 1 persoonsbed en we lachen letterlijk op de lattenbodem met een heel klein laagje schuim er over heen. Dus om 4.45 zijn er op het strand gaan liggen en even een beetje verder gaan slapen. Hele dag een beetje wezen zonnen en een rondleiding gehad in het dorpje en farm van sakatia. Daarna gesnorkeld alleen heb helaas niet zo veel gezien qua dieren. Nu de nieuwe mensen ontmoet en zo lekker slapen.

(Maandag 6-08-2018) het was tijd om de vogeltjes te bekijken vandaag. Omm 6.30 vertrokken we en rond 9.20 waren we weer terug. Het was op zich wel een pittig pittig wandelingetje hoor haha. Eerste keer dat mn benen verzuurde van het omhoog klimmen. Toen ik terug was lekker schildpadden gespot tijdens het snorkelen. Ik vind snorkelen echt echt leuk! Misschien wil ik ooit wel mn duikbrevet halen!

(Dinsdag 7-08-2018) het was vandaag tijd voor de oh zo lange hike waar iedereen bang voor is. De Bobbywalk... We vertrokken om 7.30 en waren terug om 16.30. Normaal gesproken hebben we een hike van 2 of 3 uur haha. Het was in het begin heel vermoeiend. We klommen naar het hoogste punt van Nosy Komba. Het leek wel alsof er te weinig zuurstof was, dus ik tijdens een korte pauze snel twee dextro's naar binnen gewerkt omdat ik me een beetje duizelig voelde. Als eerst zijn we naar de juicebar gegaan, daarna hebben we 10 minuten lang actief gezocht naar dieren onder bladeren enzo, daarna zijn we naar het hoogste puntje gelopen. Maaaaaaar de gids vertelde ons niet dat er geen honden mochten komen daar boven, omdat het een secret place was. Dusss ze wilden een hond aan een touw binden (die nog nooit een halsband of iets om heeft gehad) en daar laten wachten tot wij terug kwamen (ongeveer een half uurtje). Nou je kan het wel raden, ik ga die hond niet alleen laten daar aan een touw. Die raakt helemaal in paniek. Dus ik bleef daar zitten met een ander meisje en de anderen zijn naar de top gegaan. Hij raakte inderdaad in paniek 1keer dus is maar goed dat we niet met zn allen weg zijn gegaan. Daarna zijn we naar een begraafplaats geweest en daarna naar mega grote bamboe stokken. Daaaaarna naar de baobab boom en toen richting kamp gelopen. Mega moe er na en helemaal vol met krassen en wondjes van de bosjes, maaaar het was wel leuk!

(Woensdag 8-08-2018) dus ik ben er achter gekomen dat ik de transects met de kameleons en geckos gewoon echt niet leuk vind. Saai saai saai, duurt allemaal veel te lang hahha. Er was vanochtend weer geen drinkwater, dus we gingen hiken zonder water. Het voelde wel alsof ik dood ging daar. Na de hike meteen lunchen en een flesje water naar binnen gegoten (het water deed het ondertussen weer). Lekker gezwommen en wezen zonnen vandaag en een overheerlijke snack gehad voor bij het eten... gebakken banaan! Heerlijk heerlijk. Oohja en gister hadden we banaan in chocolade saus omgomgomg zo lekker he. Ik had net een goed gesprekje met een vrouw uit mn hutje. Ik vroeg wat ze deed enzo in het leven en toen vertelde ze over dat ze gaat studeren en uit eindelijk gaat werken op de noordpool en dingen gaat doen die te maken heeft met het smelten van het ijs en de dieren die allemaal half dood gaan enzo. Omg ik vind dat zo cool he, dus als ik geen inspectiedienst kan gaan doen in het leven dan ga ik dat doen hoor! Ook hadden we een gesprek over hoe er een soort van dolfinarium in Canada hun dieren belachelijk houden. Een orka al 10 jaar alleen houden en dieren helemaal mager laten zijn. Gatver ik walg er van hoor. Dussss ik ga even lekker Vampire Diaries kijken nu en daarna lekker slapen (20:15uur) ik word nog eens goed in vroeg slapen en vroeg opstaan guys. Ghehehehhe. Xjes

(Donderdag 9-08-2018) yaaay vandaag voor het eerst alleen de Lemuren mogen observeren. Ze waren alleen een beetje saai aan het doen vandaag, want ze waren bijna alleen maar aan het rusten. Net ook dokter gespeeld voor mezelf... Ik zit helemaal onder de krassen van de bosjes en in 1 wondje zit nog een stukje tak, maar ik krijg het er dus niet echt goed uit. Heb al geprobeerd om met een naald mn wond te prikken en poeren en met een pincet, maaar helaas. Nu een beetje desinfectie en een pleistertje er op en hopen dat het morgen niet erger wordt. Vanavond een night transect gedaan. Ik heb zo erg gelachen niet normaal. Zo een jongen Will is hilarisch. Bang voor spinnen en probeert mij te laten schrikken omdat ik bang ben voor sprinkhanen. Het is m helaas wel gelukt een paar keer haha. Ook deed mn zaklamp het even wat minder op het laatst dus vroeg ik of hij mijn zaklamp wilde zijn. Zijn antwoord was; that's what I am here for. HAHAHAH jeetje miena wat een gentleman, duss toen we terug op t kamp kwamen wilde ik gaan douchen. Maar helaaaaaaas geen water meer hier. Ook geen drinkwater dus dat is weer lekker spannend morgen met de hitte. Ik spring morgen ochtend maar de zee even in, want heb nou 2x super erg gezweet en niet gedoucht.

(Vrijdag 10-08-2018) nog steeds geen drinkwater. Dus moesten we ons water filteren door een shirt. Dat werkte natuurlijk niet want het water zat vol met zand. Toen kwam Yannick gelukkig met zijn waterfilter en konden we na een uur waterflesjes vullen beginnen aan de agroforest hike. Het is trouwens super gevaarlijk eigenlijk HAHA. Je loopt/klimt hier met een machete of hoe je dat ook schrijft over de grote stenen. Als je dus 1 keer valt dan is het klaarooo. Ik zweette me een ongeluk. Het was de zelfde route als de Bobbywalk dus lekker stijl omhoog. Heerlak. Het was weer hilarisch om die bomen de kappen, we moesten een groepje van drie vormen en dan om de beurt kappen. Gelachen dat ik had die dag. In de avond lekker spaghetti gegeten en daarna sterren gekeken tot midden in de nacht op het strand.

(Zaterdag 11-08-2018) vandaag Chloë uitgezwaaid. Ik heb gejankt niet normaal, ik weet niet waarom maar elke keer als iemand weg ging dan ging ik weer hoor... als een kleine baby. Maar dit was veel erger met Chloë. Ze is echt de Liefste en de meest zorgzame persoon die ik ooit heb ontmoet. Ze nam me dus apart en gaf me een brief. Ik ging dood daar op die stoep. Iedereen ons helemaal aankijken omdat we aan het huilen waren haha. Zelfs toen ze weg was ging het maar door en door. In de avond zijn we naar beachbar gegaan en het was echt leuk ! Heerlijke muziek deze avond.

1. Sylvia Van de Bunt:
    12 augustus 2018
    Weer super leuk om je ervaringen te lezen mop xx
  2. Henriette:
    12 augustus 2018
    Geniet echt heel erg van de verhalen zo leuk om te lezen , kijk uit naar de volgende.
    Groetjes van Henriette van de Scherpenhof
  3. Henriette:
    Groetjes van Henriette van de Scherpenhof
  4. Lin:
    14 augustus 2018
    Nog ffies mop veel plezier nog💋❤️💋
  5. Je zus:
    15 augustus 2018
    T wordt geen Noordpool hoor 😏 dan weet je dat vast. Maar.. wel tof dat je het doet. Je zus was mooi niet gegaan!